tirsdag den 4. oktober 2011

Jeans oplægning

Inden computeren gik kaput nåede jeg lige at overføre disse billeder. Punkt 4 er desværre forsvundet på mystisk vis, men det var ikke et vigtigt billede, så det burde være til at forstå.
Heldigvis kan jeg låne min mands computer så jeg er ikke forsvundet helt alligevel.

Denne tutorial minder måske meget om den sidste jeg lavede men med et par ekstra fif der gerne skulle hjælpe der hvor jeansoplægninger ofte driller. Bl. a punkt 5 er meget behjælpeligt.
Klip klip
Folder den første omgang 1 cm mens jeg syer. Syer helt ude i kanten med helt almindelig tråd. Sy med lidt større stinglængde end normalt, så hjælper du din symaskine med at trække det tykke stof igennem.
Klipper det tykke sømrum væk lige i sammensyningen så er det ikke så svært at sy hen over anden gang.
Jeg skifter tråden ud med en kraftig så der kommer en mere tydelig stikning. Når du syer med kraftig tråd er det måske nødvendigt at stramme din trådspænding.
Folder endnu 1 cm og syer lige ned i den første stikning med den kraftige tråd - stadig med lidt større sting end normalt. Jeg starter altid et par cm bag den inderste bensøm, så jeg ikke starter lige der hvor der er rigtig mange lag oven på hinanden. 
Hæftningen ligger bag sammensyningen (på den inderste bensøm)
 Finito - set fra retsiden

5 kommentarer:

  1. God morgen Line.
    Selvfølgelig er det sådan det skal gøres. Punkt 5 er den lille ændring, der gør det hele.
    God dag
    Dorte

    SvarSlet
  2. Altså Line.... Øv, at din computer er kaput, for jeg skulle lige have brugt dette fif i går, hvor jeg netop skulle lægge et par bukser op... og det blev SÅ grimt over den tykke ombukssøm (pkt 5). Nu ved jeg hvordan jeg skal gøre det næste gang. Tak, Line:-)

    SvarSlet
  3. Savner facebooks LIKE knap = i like a lot, havde jeg bare vidst/selv været så kvik. Brugte i øvrigt din oplægningsmetode igår i jersy stof, det var ok. Tror dog det bliver endnu flottere i stof uden stretch :-) men måske du også har et fif til stretchstof, som jeg ikke kender? Nyd dagen - Anne

    SvarSlet
  4. Super fif med at klippe det tykke væk. Jeg blev egentlig lidt overrasket, troede at du ville komme med den metode, hvor man beholder den orginale oplægningssøm, men syr sin egen søm lige over. (Giver det mening, kender du den metode?) :)

    SvarSlet
  5. Fantastisk ide med at klippe af på det probleematiske sted - ja, hvorfor pokker har jeg aldrig selv tænkt på det, det har jeg jo gjort så mange andre steder, når jeg har syet noget :-)

    SvarSlet