tirsdag den 22. juni 2010

Mit arbejde, mit værksted


Lidt inspireret af Helle´s indlæg forleden dag om uddannelse, fik jeg lige lyst til at vise lidt af det jeg går og laver til hverdag.

I 2002 blev jeg uddannet modelsyer fra Ishøj Teknisk Skole. Næsten 4, ret hårde, år med pisken over nakken og tungen lige i munden. En rigtig god uddannelse hvis man gerne vil lære at sy og har lyst til at arbejde i modebranchen.



Idag arbejder jeg som selvstændig modelsyer og har mit eget lille firma. Det har jeg efterhånden gjort i en hel del år. Tror snart det runder de 6 år. Jeg elsker mit arbejde. Jeg elsker at ikke to dage er ens!
Som modelsyer arbejder jeg tæt sammen med designeren (og evt konstruktøren) i alle mulige forskellige firmaer. Både store og små. En modelsyers opgave er at sy en prototype. Dvs. den første af hver model i en kollektion. Enten en model der skal sendes ned til fabrikken som "et godt eksempel" eller en model der skal med ud og hænge på en modemessen hvor kollektionerne præcenteres. Der kan også være tale om showpieces som skal med på modeshow og ikke desideret er en del af kollektionen.

At være modelsyer kan også være en hel masse andet. Når der ikke er så meget arbejde, typisk mellem årets to kollektioner, har jeg ofte arbejdet på film eller teater. Reklamer er det også blevet til og lidt julekalender står jeg heller ikke i vejen for. Alt muligt, jeg siger sjældent nej til en udfordring.

Før i tiden syede jeg et hav af brudekjoler om sommeren, det er jeg dog lidt tilbageholdende med nu. Det er simpelt hen for krævende og jeg hader tyll og ciffon!!!



Jeg har et lille værksted på Vesterbro, meget tæt på hvor jeg bor, hvor jeg elsker at være. En lille stille gade der hedder Westend Det er her det hele foregår. Jeg tilbriger og har tilbragt helt utrolig meget tid her. Jeg deler det med en anden pige som har både netshop og fysisk butik på Istedgade. Det er rart at dele og sparre med hende.

Det sidste stykke tid og de følgende uger knokler jeg på liver løs for at blive færdig med Daisy´s sommerkollektion for 2011. Til næste sommer bliver det større, smukkere og sejere end nogensinde før. I kan godt glæde jer....men åhhh der er længe til.

12 kommentarer:

  1. Spændene at komme indenfor og se dit værksted Line.. det oser af dejlig kreativitet ;) Jeg har selv for nogen år siden været igang med selvsamme uddannelse i Århus, men sprang fra efter 1,5 år, da mange af nyuddannede på det tidspunkt sagde at det var umuligt at få jobs og at meget blev flyttet til udlandet hvor det er billigere. Set i bakspejlet, ja så er jeg ked af jeg ikke bare fik den færdiggjort og jeg kunne være freelance eller noget lign. Men istedet åbnede jeg nogen andre døre, som jeg ikke ville være foruden idag.. jaja sådan er det jo nogen gange! Men helt klart den fedeste uddannelse som jeg savner ;)

    Nåå et lille pip fra mig,
    Kh Maria

    SvarSlet
  2. Vilket fantastiskt jobb du har!

    SvarSlet
  3. Tak for den fine rundvisning og forklaring på, hvad det egentlig er du laver :-) Spændende! Har aldrig tænkt over, at der er nogen som dig i modebranchen, så der blev jeg lige lidt klogere samtidig. Herligt!
    God aften.
    Kh Stine.

    SvarSlet
  4. wow, for en drømmetjans. Al ære og respekt !! :O)

    SvarSlet
  5. Sikke en fin rundtur i dit arbejdsliv. Skønt med en tjans hos Andrea. Besøgte hende og Rasmus engang for rigtig mange år siden, min kæreste, dengang, havde vist gået i skole med Rasmus. Hun er en super krea-pige.

    Fede visitkort!

    SvarSlet
  6. Tak for touren :-) Rigtig fedt arbejdsrum du har! Gid jeg havde så meget plads til mine kreative udfoldelser ...

    Og så anede jeg ikke, at nogen har det job du har - men så lærte jeg da også noget i dag ;-) Tak!

    SvarSlet
  7. Så flott og dejligr du har det. Jeg vil spörre hvis de er någon butik på de måde i Valby ? Ha det godt fra Inga-Lill i Malmö/Sverige.

    SvarSlet
  8. 1000 tak for et indblik i din verden :-)

    SvarSlet
  9. åhhh... hvor har du indrettet dig skønt! Jeg bliver lige lidt misundelig - for hos mig, er sy-"værelset" et STORT rod lige for tiden, og det vil tage timer at rydde så meget op, at jeg kan komme i gang med de kreative ting, øv. Så jeg nyder virkeligt din blog og dine fine ting!

    SvarSlet
  10. Dejlig rundvisning i dit arbejdsliv, og i dit værksted.

    Og JA, selvfølgelig må du grine af mig når jeg raser ud - det gør jeg også selv bagefter :-)

    KH Maria

    SvarSlet
  11. Hej.
    en lille hilsen fra en tidligere ishøj elev - blev færdig året før dig -på Inges værksted...
    Ved ikke om vi kender hinanden, men dejligt at høre at det går godt - der var vist ikke en fra min årgang der fortsatte inden for faget.
    kh. Helene

    SvarSlet
  12. Fantastisk - det er lige den uddannelse, jeg brænder for at få... Jeg er dog endnu ikke nået til ansøgningerne endnu, men har hørt, det i disse tider ikke er helt så nemt at finde en praktikplads... Men jeg må bare klø på ;o)
    Har du evt. nogle gode råd? I hvilken virksomhed tog du din uddannelse?
    I øvrigt - wow - sikke nogle fede ting, du kreerer :)
    Mvh Stine

    SvarSlet