onsdag den 27. januar 2010

Gravhunden Rasmus til salg



Denne vest er til salg for 375 kr inkl forsendelse. Det er str 3 år.

Der knytter sig en lille historie til gravhunden. Den her hedder Rasmus. Det hedde de i min Familie. Både de rigtige og de applikerede.

Jeg kommer ud af en seriøs håndarbejdfamilie. Især min mor og kvinderne i min fars familie er hardcore håndarbejds freaks. Jeg når dem ikke til sokkeholderne selv om jeg gør et ihærdigt forsøg.
Specielt to af dem var/er helt særlige. De har leveret hundredevis af de skønneste og mest beundringsværdige mønstre og opskrifter til bladet "Alt om håndarbejde" siden 60´erne og op gennem både 70´og 80´erne. Alt hvad du kan tænke dig at strik, hæklerier, broderier, syning, applikationer og meget meget mere. De var forgangskvinderne for alt det håndarbejde og den stil jeg bare ELSKER i dag.
De to damer Hanne og Annie havde en gravhund. Den hed Rasmus. Han blev jævnligt afbilledet og indgik altid i diverse applikationer og broderier. Der er helt sikkert også blevet lavet Rasmus bamser med patchworkveste eller noget i den stil. Mange af de ting de lavede endte hjemme hos os eller hos min farmor, når de var blevet fotograferet til bladet.
Rasmus har ligsom bare altid figureret. Så jeg måtte bare lave en Rasmus applikation, det lå ligsom i kortene. Nu da jeg fik slået huld på applikations bylden.

Havde længe overvejet hvad der skulle gøres ved den lille vest som bare skreg lidt efter noget pynt. Og det blev altså til en sød lille lyserød RASMUS.

11 kommentarer:

  1. Altså, vil det sige, at du har personligt kendskab til den lange brune gravhund, der kunne ligge foran døren, hvis det trak ind forneden af den? Den har jeg savlet over både som barn og voksen:)

    SvarSlet
  2. Hmm...det siger mig ikke lige noget. Gad da godt lige vide hvad det var for en starut, lyder sjovt. Altså, jeg har jo ikke styr på alt de to damer lavede, men mon ikke der var andre der lavede gravhunde??? Har du mon et billede? Meget nysgerrig:-)

    SvarSlet
  3. Har netop lært din blog at kende via Gaia - din sy-veninde, min kollega:-) Hvor er det nogle smukke ting du laver!
    Jeg har en lille størrelse halvanden og vil helt sikkert holde udkig efter hendes størrelse her på siden.
    Og i øvrigt, - er fuld af misundelse af at nogen kan skabe den slags med de bare næver!

    SvarSlet
  4. Det er sådan en sød fætter. Jeg skal nok finde billede af den. Bliver efter weekenden, for jeg har pi**etravlt indtil da. Den er FIN, si'r jeg dig!

    SvarSlet
  5. Hvor er det sjovt at du har opdaget mig via Gaias blog. Har lige opdaget hendes og vi har slet ikke fået talt sammen om det endnu. Tror slet ikke at hun ved jeg er her. Undrer mig også lidt ove at du fandt mig gennem hende, hvordan det? Hvis jeg må være så fri at spørge:-)
    Og dejligt du kan lide mine ting, mange af dem kan bestilles i den ønskede størrelse, du kan klikke på www.marapytta.dk og se mere.

    Kh Line

    SvarSlet
  6. Søde Lis. Den GLÆDER jeg mig til at se en dag, men husk nu...ingen stress:-) I hvert faldt ikke over en gravhund. Håber det er gode ting du har travlt med. Kh Line

    SvarSlet
  7. Herlig historie Line, og sikke en fin lille vest, og sikke da . Er helt pjattet med din idé med at bruge zikzak bånd som tittekant. Det må jeg altså prøve i en light udgave, når jeg engang får tid til at sætte mig foran symaskinen igen... :)

    SvarSlet
  8. hov, der skulle stå" og sikke da en slægt, du kommer fra"

    SvarSlet
  9. Hej Helle.
    Ja du må prøve det med zigzag båndet en dag, det er meget nemt og effektfuldt!

    Og ang min familie, så er det lidt spøjst at jeg selv er blevet sådan en sydame. Håndarbejde HANG mig ud ad halsen hele min barndom og meget af min ungom. Synes det var så kikset og pinligt det de lavede. Dog elskede jeg selv at bestemme noget min mor skulle sy til mig, men jeg havde INGEN tålmodighed til selv at sy el. lign.

    Så en dag så jeg lyset og satte mig bag symaskinen, men da jeg var i hvert faldt 25 før det skete. Til gengæld blev jeg siddende!!!

    SvarSlet
  10. Hej Line
    flotte ting du laver! Er ret vild med din vest med gravhunden Rasmus
    Kommer selv fra en familie er kan alt med at sy, strikke,hælke m.m.
    Min mor lavede det meste af mit tøj da jeg var lille!
    Det har aldrig sagt mig noget før nu og jeg er lige blevet 37 år.....gad vide om der er håb endnu....tak for en dejlig blog

    SvarSlet
  11. Der ER håb!!! Du skal bare kaste dig ud i det og du har jo en hel flok læremestre!
    Overvejer faktisk at lave nogle sykurser, der er så manger der drømmer om at lære at sy, og hvis man spørger mig så er det verdes bedste beskæftigelse. Kan slet ikke leve uden.

    SvarSlet